NAW Sweden
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.

Gå ner

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Empty Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.

Inlägg  Admin lör dec 18, 2010 8:56 pm

Här är mina ändringar och optimeringar för att få en optimalare Snöquad
_____________________________________________________________________________________________

Ja då har äntligen snön kommit även i norrland med över 50 cm snö
Har äntligen fått testa senaste projektet lite bättre. Har nu konstaterat att detta är hur kul som helst och det är körglädje överallt, utom på väg.

Dyrt ja, men det är det värt. Nu har man full körglädje och användning av sin maskin året om.

Köper man en maskin för 30 och köper en sats för ca 15 så är det helt klart värt det.(även om man köper en dyrare maskin)

Har aldrig sett någon riktigt bra film där man kör i djupare snö, men har testat själv, och min setup funkar bättre än förväntat.
Kommer aldrig mer att vara rädd för att testa djupare snö : Pudersnökörning är riktigt kul, och är det 60-70 cm är det bara roligare. (vet inte hur djupt det får vara innan man sitter)
Det går inte att åka lika fort som med bra snödäck efter hård led, men det kan jag leva med.
En skoter är det inte men en quadskoter.


Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Pc265910
Provade snöhögen å det var då inga problem att ta sig upp utan fart

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Img_0011


Passar på att lägga upp en bild på en kompis nytillverkade skidben
Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Img_0012


Senast ändrad av Admin den ons nov 30, 2011 2:53 pm, ändrad totalt 3 gånger
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Empty Sv: Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.

Inlägg  Admin sön dec 19, 2010 8:30 pm

Här en bakifrån bild så ser man hur stagen sitter och vilken markfrigång det blir.
Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. P9185710
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Empty Sv: Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.

Inlägg  Admin tor apr 07, 2011 1:49 pm

Nu går vintern mot sitt slut och jag kan göra en bra bedömning av detta projekt med skidor och band.

+
Framkomligheten ökar drastiskt och finns nästan inget som stoppar en.
Kan åka ut med skoteråkare utan att man känner sig handikappad
Går att hålla högt tempo i halvmycket snö.
Kör man fast går det oftast att backa sig lös

-
Stötigare
Stor viktökning
Hastigheten efter led minskar
Få hjulingåkare som vill ut å köra när man har stora fördelar i snön
Bränsleförbrukningen går upp något
Asfaltåkning är inte så roligt, speciellt inte med skidor.
Dyrt med band, men ändå värt det.

Detta är vad jag kan komma på just nu

Blir lite detaljer jag ska fila på till nästa vinter.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Empty Sv: Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.

Inlägg  Admin fre okt 28, 2011 9:43 am

Hej igen!
Nu är vintern snart här igen

Ska nu börja uppdatera här igen.

Förra vintern har jag fått testa ordentligt vad man får ut av bandsats / mattor / larvfötter på en 2wd maskin.
Har även använt dessa till plogning, och det funkade ju fast det jobbiga var ju att man fick byta till hjul fram då det inte gick köra med skidor och ploga.

I år ska det moddas i antirotationsstagen med att tillverka ett nytt fäste som ger banden mer frihet och därigenom även öka komforten. Kommer även att vända håll på mattorna och se om det blir skillnad. Blir även att serva dem med omfettning av lager.

Ska även skaffa bredare skidor/belag för att öka framkomligheten i riktigt djup snö

Så vi får se hur det blir, kommer att uppdatera i denna tråd med lite byggbilder och även körbilder/filmer.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Empty Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.

Inlägg  Admin mån nov 28, 2011 1:27 am

Nu har jag kommit igång lite med byggande av nytt fäste för antirotationsstagen.
Det blir en adapter som går att lossa enkelt och snabbt.
Här lite byggbilder

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Litend10
Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Litend11
Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Litend12
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Empty Sv: Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.

Inlägg  Admin sön dec 18, 2011 2:46 pm

Nu har jag kommit en bit i förbättringar som jag ändrar på från förra året.
Nerfarna behåller jag så jag anpassade hälskydden så dessa går ihop bättre med nerfarna.
Adapter för antirotationsstagen har jag fått på plats och staghållarna får vi se om dessa ska sitta som dem gör efter denna säsong.
Nu skulle man bara ha lite bättre glid på undersidan av maskinen.

Här är ett band så man ser monteringssidan mot hubben
Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Dsc_0210

Bild på hälskydden
Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Dsc_0211

Bild på adapter bakifrån
Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Dsc_0212

Sedan på med skidor och testa lite vinklar på banden.
Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Dsc_0213

Nu väntar man bara på att lederna blir lite gropiga så man får testa hållbarheten och komforten
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Empty Sv: Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.

Inlägg  Admin fre feb 10, 2012 11:04 am

Hej igen!
Nu har man testat nya adaptern ett tag och helt klart blev den mycket mer följsam och jag undrar om inte framkomligheten har blivit bättre, men det är svårt att avgöra då snön är olika år för år.

Har även fått mitt första haveri som tur var hände efter vägen.
En hub till ett av banden gick rakt av och då skulle det blivit stora problem att ta sig fram i djupare snö om det hänt där.
Funderade en hel del till hur det kunde hända och konstaterade att den inte var av kraftigaste sort.
Började med att försöka svetsa ihop den men det gäller ju att den blir rak och hållbar. (det var inte det lättaste)
Gav upp och beställe den ny och efter ca en vecka så kom en ny hem från canada. (dem har bra och snabb service) Det tråkiga är att tull och frakt blir inte så billigt för en stålklump.

Den nya är väldigt mycket mer kraftfull än den gamla så den lär nog aldrig gå av, men jag ska testa att laga den andra i lugn och ro så man har en i reserv.

Så nu är den back on track igen och det känns ju skönt när snart vårvädret är här.

Har faktiskt gjort om antirotationsfästet i svingen igen för att se om det blir bättre så jag ska utvärdera det mer nu när man kan köra igen.

Hoppas fler hakar på här i sverige då det är något som gör vinterkörningar till ett nöje oavsett hur mycket snö det kommer.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar. Empty Sv: Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet