Bestyckning (Dinli 450) och många andra med förgasare
3 posters
NAW Sweden :: ÖVRIGA ÄMNEN :: Howto
Sida 1 av 1
Bestyckning (Dinli 450) och många andra med förgasare
Bestyckning är ett omdiskuterat ämne.
När det gäller borra munstycken så är det två sidor, den ena säger att det inte går så bra och den andra säger att det går bra.
Det svåra är att hitta små,små borrar.
Detta är min berättelse om hur jag bestyckade min 450 motor med 42 mm vaccum gasare från Mikuni
Org bestyckning:
Lågfart 45
Högfart 150
Munstycke för choke 42,5
Nu är maskinen optimerad med:
Öppet moddat UNI Filter med egen tillverkad filterolja för bra flöde.
Snorkel mellan gasare och filter
Öppnad/polerad krök för ökat flöde och Slipon med bra flås (LexxMxe som finns på våran sida)
....
När det gäller borra munstycken så är det två sidor, den ena säger att det inte går så bra och den andra säger att det går bra.
Det svåra är att hitta små,små borrar.

Detta är min berättelse om hur jag bestyckade min 450 motor med 42 mm vaccum gasare från Mikuni
Org bestyckning:
Lågfart 45
Högfart 150
Munstycke för choke 42,5
Nu är maskinen optimerad med:
Öppet moddat UNI Filter med egen tillverkad filterolja för bra flöde.
Snorkel mellan gasare och filter
Öppnad/polerad krök för ökat flöde och Slipon med bra flås (LexxMxe som finns på våran sida)
....
Senast ändrad av Admin den tor apr 15, 2010 5:39 pm, ändrad totalt 1 gång
Sv: Bestyckning (Dinli 450) och många andra med förgasare
Här kommer den ultimata bestyckar infon vad sitter vars och vilket är vilket
1 RÖD markering är LÅGFART (Måste överbestyckas för att få justeringsmån på bränsleskruven)
2 VIT markering är HUVUDMUNSTYCKE (högfartsmunstycke)
3 BLÅ markering är CHOKE
4 Svart markering är BRÄNSLE skruven (Skruvas ut för att öka mängden)

Anv effekt avgassystem LEXXMXE Slipon
Unifilter. Moddat för maximalt flöde
Bestyckning
1. Pilotjet eller lågfartsmunstycke är under utprovning (får se vart det slutar, just nu anv. jag borrad 70)
2. Nålen är org nålen men den är lyft till näst högsta läget.
3. Mainjet eller huvudmustycke har jag 200
Den går BRA
Här är lite extra bilder på vad som är vad
Nålen

Bränsleskruven

Här en bild hur det ser ut mot motorn med fullt spjäll (ser att det går att optimera mellan rödsträcken)
Den gula ringen är chokeblandningshålet.

1 RÖD markering är LÅGFART (Måste överbestyckas för att få justeringsmån på bränsleskruven)
2 VIT markering är HUVUDMUNSTYCKE (högfartsmunstycke)
3 BLÅ markering är CHOKE
4 Svart markering är BRÄNSLE skruven (Skruvas ut för att öka mängden)

Anv effekt avgassystem LEXXMXE Slipon
Unifilter. Moddat för maximalt flöde
Bestyckning
1. Pilotjet eller lågfartsmunstycke är under utprovning (får se vart det slutar, just nu anv. jag borrad 70)
2. Nålen är org nålen men den är lyft till näst högsta läget.
3. Mainjet eller huvudmustycke har jag 200
Den går BRA
Här är lite extra bilder på vad som är vad
Nålen

Bränsleskruven

Här en bild hur det ser ut mot motorn med fullt spjäll (ser att det går att optimera mellan rödsträcken)
Den gula ringen är chokeblandningshålet.

Senast ändrad av Admin den tor mar 18, 2010 12:58 pm, ändrad totalt 1 gång
Ska skriva en liten varning här ang. Dinli 450
Kan ha upptäckt lite problem med att den går för snålt på lågfarten efter att man ryckt strypningar.
Går den snålt så kan den förtända och slå motorn baklänges. Har haft det problemet med bakslag tidigare innan jag bestyckade upp lågfarten. (trodde tidigare att det hade med att tomgången var för låg och därför tjuvstannade)
Det som händer efter många bakslag är att krysskilen blir lite stukad och ställer om tändningen och förvärrar problemet.
Så det är viktigt att bestycka upp om du har bakslag på tomgången.
Kan ha upptäckt lite problem med att den går för snålt på lågfarten efter att man ryckt strypningar.
Går den snålt så kan den förtända och slå motorn baklänges. Har haft det problemet med bakslag tidigare innan jag bestyckade upp lågfarten. (trodde tidigare att det hade med att tomgången var för låg och därför tjuvstannade)
Det som händer efter många bakslag är att krysskilen blir lite stukad och ställer om tändningen och förvärrar problemet.
Så det är viktigt att bestycka upp om du har bakslag på tomgången.
Har nu upptäckt ett litet fel jag har haft på min bränsleskruv.
Man ser på bilden ovan att en oring sitter mellan bricka och fjäder (Måste ju vara felmonterad från fabrik)
upptäckte att det läckte bensin från skruven så jag jämförde med den andra gasaren och ser då att oringen på den sitter ovanpå brickan. Monterade den rätt och märkte direkt att den gick fett och kanske har jag hittat ett litet problem som fler har på sina maskiner.(tjuvluft med oringen felmonterad)
Tyckte den var väldigt svår att justera. Hade stora bekymmer i vintras med att tomgången var lynnig och vill inte gå ner, eller så var den för låg för att en stund senare bli hög igen.
Efter att jag bytte läge på oringen så blev den helt stabil och mycket lättare att justera.
Nu när jag har ett 70 som lågfart så har jag nu ställt b-skruven i botten, men tycker att den går lite fett ändå.
Ska testa att gå ned lite på lågfartsmunstycket nu till 50-60 och se hur många varv jag kan dra ut skruven.
Man vill ju ha justeringsmån åt båda hållen.
Kanske förklarar varför jag har kunnat monsterbestycka även lågfarten och skruven ute ca 2-3 varv ändå.
Man ser på bilden ovan att en oring sitter mellan bricka och fjäder (Måste ju vara felmonterad från fabrik)
upptäckte att det läckte bensin från skruven så jag jämförde med den andra gasaren och ser då att oringen på den sitter ovanpå brickan. Monterade den rätt och märkte direkt att den gick fett och kanske har jag hittat ett litet problem som fler har på sina maskiner.(tjuvluft med oringen felmonterad)
Tyckte den var väldigt svår att justera. Hade stora bekymmer i vintras med att tomgången var lynnig och vill inte gå ner, eller så var den för låg för att en stund senare bli hög igen.
Efter att jag bytte läge på oringen så blev den helt stabil och mycket lättare att justera.
Nu när jag har ett 70 som lågfart så har jag nu ställt b-skruven i botten, men tycker att den går lite fett ändå.
Ska testa att gå ned lite på lågfartsmunstycket nu till 50-60 och se hur många varv jag kan dra ut skruven.
Man vill ju ha justeringsmån åt båda hållen.
Kanske förklarar varför jag har kunnat monsterbestycka även lågfarten och skruven ute ca 2-3 varv ändå.
hej jag har en Polaris Predator 500 med samma förgasare Mikuni BSR 42. Jag får den inte att gå bra på botten.... Har bytt nål och testat olika huvudmunstycken. Testade str 200 på huvudmunstycke då är det ungefär som att jag stänger av den på nyckeln när jag trycker gasen i botten. storlekar mellan 160-175 så bluddrar den och beter sig likadant. Har testat olika lägen på nålen men det blir ingen skillnad. Har satt i str 50 på lågfart och ska testa att sätta i större. Det sitter dmc helsystem och uni luftfilter i den.. Skruvar jag ut blandskruven över 3.5 varv så är det också som att jag skulle stänga av den på nyckeln när jag trycker gasen i botten.... Blir galen tycker jag har testat allt.... Ska kolla upp blandskruven som det står i denna tråd. vad kan vara fel? verkar omöjligt att få den att gå bra på botten.....
sam22- Antal inlägg : 5
Hej Kul att du hittat hit.
Har ju inget magiskt jag kan säga att gör si eller så men det hänger faktiskt på en hel del saker som skapar ett bra flöde genom motorn.
Nu är ju inte dinli toppen och predatortoppen exakt lika och det är inte säkert att tändkurvan är lika heller men jag gissar att tändkurvan ligger inte långt ifrån i a f.
org så sitter det ju 150 i predatorn och det gjorde det också i min dinlimotor (nu för tiden är det mindre)
Testade att höja nålen och sätta i 160 med org lågfart med ett vanligt uni och det var då inga problem men fileteroljan jag anv tidigare kletade igen filtret så den kund bluddra som f*n när man just gjort rent det. Kör annan olja nu och extra stort filter. sedan har jag extremt bra flöde genom avgassystemet också nu för tiden.
Kör med 60 lågfart, skruven ca 1,5 varv ut, nålen på mitten och ett 200 huvud.
Kan vara det att den inte hinner mata bränsle heller att du ligger på gränsen med flottören, men det borde ju inte vara det om det räcker med att skruva ut lågfarten lite.
Har på senare tid sett att i usa kör en del med stora munstycken i predator 500 motorn
Har ju inget magiskt jag kan säga att gör si eller så men det hänger faktiskt på en hel del saker som skapar ett bra flöde genom motorn.
Nu är ju inte dinli toppen och predatortoppen exakt lika och det är inte säkert att tändkurvan är lika heller men jag gissar att tändkurvan ligger inte långt ifrån i a f.
org så sitter det ju 150 i predatorn och det gjorde det också i min dinlimotor (nu för tiden är det mindre)
Testade att höja nålen och sätta i 160 med org lågfart med ett vanligt uni och det var då inga problem men fileteroljan jag anv tidigare kletade igen filtret så den kund bluddra som f*n när man just gjort rent det. Kör annan olja nu och extra stort filter. sedan har jag extremt bra flöde genom avgassystemet också nu för tiden.
Kör med 60 lågfart, skruven ca 1,5 varv ut, nålen på mitten och ett 200 huvud.
Kan vara det att den inte hinner mata bränsle heller att du ligger på gränsen med flottören, men det borde ju inte vara det om det räcker med att skruva ut lågfarten lite.
Har på senare tid sett att i usa kör en del med stora munstycken i predator 500 motorn
ok bra tråd detta du har fixat bra bilder
den gick skit idag så jag gick tillbaka till 170 huvud och satte i gamla nålen på högsta läget 3.5 varv ut på blandskruven och 45 lågfart. fick just str 55-70 på lågfart på posten idag från usa som jag tänkte testa
har även köpt ett re build kit med förgasardelar som jag tänkte byta ut. Hur får man ur blandskruven? gängade ut den max sedan tog det stopp. vågade inte skruva mer. Kör du med original cdi box? vilken filterolja har du? jag sprayade på lite castrol filter olja på sprayburk

Ok man får ju prova sig fram med att ta ett steg i taget
Skruven gängar man bara ut tills den släpper. Kanske att du har kvar något från plomberingen som hindrar den.
Kör med org cdi och egen häxblandning till luftfilter med olja som kan ta mycket damm utan att torka. Men den får inte vara för tjock så den hindrar luften, så det är lite testande innan man hittar en blandning som funkar.
Men största grejen är väl annars att man har gjort en snorkel som samlar luften bättre mot gasaren och ett extra stort filter.
Skruven gängar man bara ut tills den släpper. Kanske att du har kvar något från plomberingen som hindrar den.
Kör med org cdi och egen häxblandning till luftfilter med olja som kan ta mycket damm utan att torka. Men den får inte vara för tjock så den hindrar luften, så det är lite testande innan man hittar en blandning som funkar.
Men största grejen är väl annars att man har gjort en snorkel som samlar luften bättre mot gasaren och ett extra stort filter.
ok vore kul att se en bild på snorkeln
funderade på om mitt tändstift var kasst men då borde den väl gå rent allmänt dåligt. jag har beställt str 145-155 på huvudmunstycke och ska testa även dom dom mindre storlekarna tänkte jag. får ta och kolla blandskruven om jag kan få ur den helt, kanske e nåt knas med den

Ja man ska aldrig underskatta ett dåligt tändstift, så det är ju bara att byta.
Tänkte på en sak har du kollat så att inte choken ligger på då kan den ju vara svårbestyckad?
snorkelbygget har jag nog bild på under projektdelen på hemsidan
Tänkte på en sak har du kollat så att inte choken ligger på då kan den ju vara svårbestyckad?
snorkelbygget har jag nog bild på under projektdelen på hemsidan
ja det kanske e choken, men verkar som den går tillbaka som den ska men ska kolla. dror gaswiren e klämd nånstans varvet ökar lite när man svänger till höger....
tänkte på det där med krysskilen som du skrev om man hade för litet lågfartsmunstycke. sitter original str 45 i nu. sitter den krysskilen på tändplatan? tänkte om den gick dåligt för att tändningen har förändrats
nu har ja användt denna tråd till att bestycka om förknasarn.
Dock så verkar min bränsle skruv vara pluggad, tips på hur man får bort den?
Bara borra eller?
Bara borra eller?
flandrs- Antal inlägg : 1
flandrs skrev:nu har ja användt denna tråd till att bestycka om förknasarn.
Bara borra eller?
Tjena å välkommen hit
Har det funkat bra hittils?
Ja du kan borra ur brickan som ligger för hålet med nån mm mindre borr än brickan sedan är det bara justera

» Ställa in mätaren på en dinli
» Bra sida på nätet med många guider
» Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.
» Dreva byta bakdrev dinli 450
» Räkna om vad hastighet och däckstorlek när man drevar en dinli 450
» Bra sida på nätet med många guider
» Dinli 450 orange edition Vinterförbättringar/optimeringar.
» Dreva byta bakdrev dinli 450
» Räkna om vad hastighet och däckstorlek när man drevar en dinli 450
NAW Sweden :: ÖVRIGA ÄMNEN :: Howto
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|