NAW Sweden
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Admin fre feb 12, 2010 8:58 pm

Här har jag en tråd om min dinli

Köpt ny slutet på 2005

Är uppgraderad från Importör förutom skyddsplåten under motor (har en liggande som ska dit nån gång)

Använder den året om.
Det som är gjort extra är att jag har bytt dämpare.
Höjt den bak
Skidsats fram
Diverse olika däck för olika förhållanden
Plog till att skotta gården
Kärra för att dra olika saker vid behov

Det som inte hunnits med ännu är att tillverka en pakethållare och ett ryggstöd.
Sedan blir det väl kanske vägdäck.


Senast ändrad av Admin den ons nov 30, 2011 1:59 pm, ändrad totalt 1 gång
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Sv: Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Admin sön feb 14, 2010 2:18 pm

Här har jag lite jag räddat från förra forumet

Gjort den trädgårdsvänlig med att man har fäst drag och kopplat på en kärra.

Ska nog fixa lite mer senare. tänkte att man skulle prova ha en plog sätta ryggstöd (så att inte tjejen flyger av lika lätt). Även tillverka ett lasträck som är snyggt.

Så här lite bilder på vad jag gjort:
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt 2a_filterbyteklar

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt 2a_battflyttbattborta
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt 2a_battflyttulock
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Karratilldinli

Här kommer bilder på dragöglan,( får nog kalla den det)
En enkel lösning som fungerar perfekt
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Din450dragkrok

Här en bild på min egentillverkade sänkning som jag har en mall på så att det går att tillverka fler. Tror den blev betydligt billigare än en org. på ca 1500 kr. Har ju sett att vissa tar det för den.
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Din450sanktfram

Här kommer en bättre bild in action.
Kärran är full med jord (väger en del)
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Hus_hjalp

Här en bild på en front jag länge funderat på att skaffa till min dinli. och jag tycker den är snygg och passar en dinli perfekt

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Dinlki450raptorfrontoz2

Fick lite missljud i bakaxel. Jaha tänkte jag 600 mil klarade jag mig på lagren, inte illa.
Så det var bara riva ner bakaxeln. Satt ganska hårt lagerbanorna, och som på dom flesta var det drevsidan som var helt borta.
Med värme så gick det ganska bra att bryta ut dom.

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RP8262938

Sedan när man ändå rensat axeln så tänkte jag att det var lika bra att göra uppgradering 2.0 på svingen.
Det var nog dags, eller?
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RP8262939
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RP8272940

Sedan dit med smörjnipplar. Det behövs verkligen.
Inga problem om man vara kollar noga vart dom kan sitta utan att vara ivägen eller svåra att smörja på.
Så då var uppgradering 2.0 klar
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RP8272941

Väntar på nya lager i bakaxeln, sedan blir det att montera ihop axeln igen.
Kan inte förstå varför det inte gjordes från början, nipplar på svingen.

I väntan på lagren så förbättrar jag förutsättningarna för lagren i bakaxeln.


Slipade ner distansbrickorna som pressar mot lagren så att dom inte ligger över tätningarna. Om det kommer damm eller annat så ligger inte det där och slipar ner dom yttre lagertätningarna och förstör dom.
Kan nog vara det många har haft problem med då det har gått sönder så olika. Ingen hög kvalitet på dom brickorna. Kanske skulle skaffat hårdare brickor men jag tror nog detta räcker långt.
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RP9022958

Japp då kom dom nya lagren och tätningarna.
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RP9062965

Bankat in lagrena, lagt dit distansbrickan och tryckt dit tätningarna
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RP9062966

Sedan trycka in lagerhållaren och dit med axeln, sedan dit med alla grejor på den och dra allt man kan.

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RP9072967

Sedan är det bara dit med hjulen, och den står på egna hjul igen.
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RP9072968


Sedan åkte jag på en ca 40 mila sväng med rally efter grusvägar och stigar. Hopp i sandtag och lek i myrar. Även lite backrace. (studsade kraftigt där)
Inte ett glapp så långt ögat når. Very Happy

Nu är man klar för denna gång.


Senast ändrad av Admin den sön feb 14, 2010 2:33 pm, ändrad totalt 1 gång
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Sv: Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Admin sön feb 14, 2010 2:29 pm

Den här gången var det en spindelled

Så här ser den gamla ut (dålig bild)
Som har ett litet glapp
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RPA103038
Bytes mot denna. Öppnade gummibälgen. Men vilket skämt. EN droppe fett som mer kändes som klister. Torkade bort "klistret" fyllde den ordentligt med vanligt fett

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RPA103039
Här är den gamla igen, upptäckte samma klister i den. Låsringen hade klämt fast bälgen så den hade spruckit lite (kanske påskyndade glappet)
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RPA103040
Den nya bankad på plats med hjälp av lite värme
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RPA103041
En timme senare är allt fixat och dessa verktyg behövdes
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt RPA103042


Nu är det bara köra på igen (kan vara ganska farligt med glappande spindelleder)


Senast ändrad av Admin den sön feb 14, 2010 2:33 pm, ändrad totalt 1 gång
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Sv: Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Admin sön feb 14, 2010 2:32 pm

Då var det dags för lite större uppgraderingar

Effekt, väghållning och markfrigång.

Dit med ett slipon och dinlin vaknade till liv.
Märkte fort att den ville ha luft så det blev lite experimenterande med att öka luftmängden så att man kan bestycka upp ordentligt.
Funkade bra med ett standard uni men ville ha lite extra så det blev en förlängning så att det gick på ett större Uni filter.
Filter olja kan vara ganska lömsk så jag har börjat blanda lite egen olja som hittils funkar bra.

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt P9214220

Nu när snön är nära så vill man ju ha den till en så bra snöquad som möjligt så där blev det lite nya dämpare och höjningsats(vem har höjt en dinli tidigare?? någon måste ju vara först)
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt P9214219
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt BakP9264230
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt HojningP9274235
Det kommer mer, jag lovar...
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Sv: Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Admin sön feb 14, 2010 3:04 pm

Nu när snön minskar kraftigt så har jag gjort om en sänksats som passar mina foxdämpare bättre
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt AV1AV4Q9

en närbild ska måla dem i samma färg som ramen senare
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt GxSMxMA

-------------
Har testat nu med diverse körningar och den går mycket bra efter vägen och även efter ojämna leder i skogen.

Mycket nöjd med dämparna.

-------------
Upptäckte nyligen att när jag hissade upp bakhjulen så gick dem att dra mot varandra lite... hmm men inget glapp i hubben när man vickar på dem.

Så det blev att skruva lös hjulen och kontrollera hur dem mår...


Muttrarna hade gått upp lite så det blev att dra åt dem allt som går .
Har inte hunnit testa ännu hur dem blev

-------------------

Har du fått hubbarna ok efter att du skruvade åt dom?
Är det vanligt att dom blir glapp?
-------------------

Ursäkta att det tagit lite tid att svara men jag ville prova en stund och kan inte känna att det glappar något när jag drar i hjulen motsatt håll men ska köra lite till. Ja det är vanligt, vill jag nog påstå, men bara man har koll på det så slipper man byta hubbar Nu har jag fått papper från besiktningen om att det är dags. Ska prova besiktiga med sänkning fram men plocka bort höjningen bak. Ska måla ramfärgen på sänkjärnen så att det ser bättre ut. Besiktigar även med Slip-on:et på.
får väl skriva här hur det gått senare

--------------------
Nu har jag varit och kört lite hårdare och kan inte känna av några glapp i hubbarna så det löste sig. Hade däremot ett litet glapp i bakaxeln som löste sig med att dra åt den hårdare. Håller även på att fixa inför besiktningen med speglar. Kör på biltemas runda speglar. Ska borra ur nuvarande fäste och gänga ner en m12 sedan borra ur den och gänga en m8 som jag drar ner speglarna i. Det borde funka


--------------------------

Nu har jag ordnat lite inför besiktningen. Har nu strypt den, och den blev inte rapp, fast kanske för rapp för att ha 20 hk Very Happy Fäst en röd reflex ovanför reggplåten. bytt glödlampa fram så både parkeringen och halvljuset fungerar. Upptänkte att jag hade lite glapp i dämparna fram och det var nog för att jag glömt att dra fast dem efter jag monterade sänkningen fram, men nu sitter dem. Har även fixat glapp i styrlederna lite provisoriskt då den ganska fort blir glapp när man är och kör i damm och sand. Här är 2 bilder på hur den ska se ut när jag provar besiktiga
----<<<BILDER>>>>




Så ja då var det besiktigatInga prob, men hade ett glapp i nedre spindeln på en sida.Det tråkiga var ju att det var den som var senast bytt så jag undrar om det var kvalitetsbrister på dem.Får verkligen hoppas att dem gjort om konstruktionen på dem nu.Blir att beställa en sådan igen.

-------------------

NU har jag klämt ut mer vrid och hästar ur dinlin. Ombestyckad med egenborrade munstycken. Har börjat att byta huvudmunstycket till 200 och inga problem på toppen och mellan med fullt utblås (men lite prob på mellan med quiet insatsen löser sig säkert med nålen sänkt) Nu blir det att öka pilotmunstycket till minst 50 så man slipper att skruva bränsleskruven så långt ut. återkommer med resultat när det är ordnat. Har tyckt den varit lite snål och det är ändå med 170 main men jag känner att jag lyckats få till filtret och oljan så den släpper max med luft och då går det gå upp mer i bestyckningen = mer vrid och hk
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Sv: Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Admin ons mar 17, 2010 10:49 pm

Nu är maskinen ombestyckad.
borrade om ett pirat lågfartsmunstycke (47) till 60, men det räckte inte så jag borrade det till ett 70 och då blev det fart på grejerna. Mycket mer vrid från botten.


Har även skaffat mig en extra motor som inte gått så långt så jag kommer att göra en motorswop så vi får se vad den nya motorn och gasaren säger med samma inställningar som jag har nu.

Sedan blir det nog lite trim på org motorn big bore och liknande efter lite renovering om det behövs.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Sv: Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Admin tis maj 11, 2010 9:42 pm

Nu tänker dinlin bli en landsvägsslukare.

Inhandlat vägdäck (snygga blev dem också)
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Index.php?action=dlattach;topic=28636

Sedan tänker jag testa att göra dinlin till en av dem snålaste Dinli 450.

Målet är att den ska gå på 0,2-0,3 l/milen.
Blir till att bestycka om och strypa luften.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Sv: Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Admin sön jun 20, 2010 12:51 am

Så ja då har dagen kommit då jag skulle byta ut hjärtat i min 05:as dinli 450
Den har varit mig trogen i snart 5 år och har aldrig gått bättre.

Dit ska en 06:a motor (komplett med gasare) som gått ca 70 mil.
Den är kontrollerad att ventiler ligger rätt. men inte kollad så mycket mer.

Plockar ur min trotjänare.
men först lite demontering av plast
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt P6165510

Sedan dra ur motor (det är med tårfylda ögon då den går riktigt bra men behöver lite byte av diverse grejer. bland annat ny kamkedja.
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt P6175510

Sedan in med nya motorn, men jag fick kämpa med pinbulten som håller svingen, då distansrören rostat fast i bulten, så det blir lite svetsjobb där.
Passade även på att skaffa ny bakskärm då man ser den förra till vänster
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt P6195510

Nya motorn på plats sedan nya plasten på plats.
Drog lite el och stoppade ned batteriet. å vad härligt det är när det är nytt och rent.
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt P6195511

Kopplade in all el startade upp motor och den startade som om den alltid suttit där Very Happy
Passade även på att göra lite nya skärmstag som syns på bilden
Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt P6195512

När jag ändå hade isär kröken passade jag på att slipa ur den

Ut och prova
Satt en redan ombestyckad gasare med dessa inställningar
Lågfart 47
Bränsleskruv på 2,5 varv ut
Nålen på mitten
Högfart på 160

HAHAHA vilken slö maskin. Känns som halva effekten jämfört med den förra.
Helt otroligt vad det finns mer att ta av. Har ingen ork alls på låga varv och känns seg på toppen.
Ska nu börja bestycka upp den eftersom och se om det går att gå lika långt som den förra.
Nu har man ju som en ny maskin..
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Sv: Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Admin lör jul 03, 2010 12:32 am

Nu har jag börjat hitta tillbaka till förra motorns prestanda.

lågfarten på 70 igen och bränsleskruven ute 0,5-0,75 varv

högfarten på 170 men det verkar behövas mer där, får se om det blir som förra med 200.

här är en nytvättad maskin som känns ny igen Very Happy

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Nytvat11
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Sv: Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Admin tis sep 07, 2010 10:08 pm

Nu är maskinen bestyckad som den förra och den går minst lika bra. 70 lågfart, nålen på mitten och högfart är borrad 200

Har även beställt lite nya vinterprylar att testa i vinter så vi får se hur det går.

Får återkomma med detta. Vintern är ju nära
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 75
Join date : 10-02-07

https://nawsweden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt Empty Sv: Dinli 450 orange edition - Förbättringar och effekt

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet